آموزشی

خازن های فشار متوسط و کاربرد های آن

تجهیزات و وسایل الکتریکی از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. برای عملکرد بهتر آن ها از اجزایی مانند خازن ها استفاده می کنند. خازن ها انواع مختلفی داشته که پرکاربرد ترین آن ها، خازن های فشار متوسط هستند. آشنایی با خازن ها، انواع آن ها و کاربردشان در وسایل الکتریکی، موضوعی بسیار مهم در این زمینه است. برای کسب اطلاعات در این مورد خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

خازن فشار متوسط چیست؟

برای آشنایی با خازن فشار متوسط ابتدا بهتر است با مفهوم کلی خازن آشنا شوید. خازن ها یکی از انواع تجهیزات و وسایل الکتریکی هستند. خازن ها برای ذخیره انرژی الکتریکی در ساختار های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. خازن ها با استفاده از بار الکتریکی ذخیره شده در خود، می توانند یک میدان الکتریکی پایدار و یکنواختی را در وسایل الکتریکی ایجاد کنند.

خازن ها انواع مختلفی داشته و بر اساس فاکتور های مختلفی مانند شکل ظاهری، عملکرد و نوع ساختارشان تقسیم بندی می شوند. بر اساس نوع ساختار، خازن ها به انواع خازن های فشار ضعیف و خازن های فشار متوسط دسته بندی شده اند. خازن های فشار متوسط از جمله تجهیزاتی هستند که برای اصلاح ضریب قدرت و کاهش فیلتر هارمونیک مورد استفاده قرار می گیرند.

خازن های متوسط شامل تعدادی المنت خازنی بوده که یه شکل موازی به هم متصل شده اند. با استفاده از خازن های فشار متوسط می توان به بهبود کیفیت توان و کاهش تاثیرات منفی ناشی از هارمونیک ها پرداخت. بدنه خازن های فشار متوسط از جنس فولاد ضد زنگ بوده که مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب های محیطی و وارد شدن ضربات دارد.

خازن های متوسط در دو نوع سه فاز با ولتاژ 12 کیلوولت و تکفاز با ولتاژ 20 کیلوولت تولید می شوند. این نوع از خازن ها عملکرد پایداری دارند که باعث می شود آن ها در شرایط دمایی ناپایدار به بهترین شکل ممکن عمل کنند. همچنین می توان از آن ها هم در فضا های سرپوشیده و هم در فضا های آزاد استفاده کرد. این خازن ها دارای سنسور فشار و فیوز داخلی هستند که باعث بهبود عملکرد آن ها می شود. خازن های فشار متوسط از الکترود هایی با جنس فویل آلومینیوم ساخته شده اند.

تکنولوژی ساخت خازن های فشار متوسط

در تولید و ساخت خازن های فشار متوسط، از فناوری های جدیدی استفاده شده است. از جمله این تکنولوژی ها که باعث ایجاد تحولی بزرگ در این عرصه شده، استفاده از فیلم های پلاستیکی بوده است. به عبارت دیگر، در تولید خازن ها فشار متوسط از فیلم های پلاستیکی با ضخامت بسیار کم در حدود 4 تا 12 میکرون به عنوان یکی عایق الکتریکی استفاده می شود.

این کار باعث کاستن از میزان مواد مصرفی، کاهش حجم و وزن خازن ها و پایین آوردن قیمت آن ها می شود. همچنین در الکترود این خازن ها از فویل آلومینیوم استفاده کرده اند که باعث کاهش تلفات و خطرات می شود. تکنولوژی دیگر مورد استفاده در تولید خازن های فشار متوسط جدید، استفاده از فویل های آغشته به پلی پروپیلن است. جالب است بدانید این مواد با محیط زیست سازگار بوده و غیر سمی هستند.

کاربرد های خازن های فشار متوسط

امروزه در اغلب دستگاه های الکتریکی از خازن های فشار متوسط استفاده می شود. از جمله کاربرد هایی که این نوع از خازن ها دارند می توان به اصلاح ضریب توان اشاره کرد. از این خازن ها برای انتقال انرژی، شارژ دستگاه های الکترونیکی، پالس گیری و غیره استفاده می کنند. به علاوه خازن های فشار متوسط در سیستم های خنک کننده به عنوان عاملی برای جبران توان کاربرد دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *